Деґрадація структури та властивостей металу рейок за тривалої експлуатації
В. Є. Громов$^{1}$, Ю. Ф. Іванов$^{2,3}$, О. А. Перегудов$^{1}$, К. В. Морозов$^{4}$, А. П. Семін$^{1}$
$^1$Сибірський державний індустріальний університет, вул. Кірова, 42, 654007 Новокузнецьк, РФ
$^2$Національний дослідницький Томський політехнічний університет, просп. Академічний, 2/3, 634055, Томськ, РФ
$^3$Інститут сильноточної електроніки СВ РАН, просп. Академічний, 2/3, 634055, Томськ, РФ
$^4$ВАТ «ЄВРАЗ - Об’єднаний Західно-Сибірський металургійний комбінат», шосе Космічне, 16, 654043 Новокузнецьк, РФ
Отримана: 16.03.2016. Завантажити: PDF
Методами оптичної, сканувальної, просвічувальної електронної дифракційної мікроскопії та міряння мікротвердости й трибологічних параметрів встановлено закономірності зміни структурно-фазових станів і дефектної субструктури поверхневих шарів рейок до 10 мм по центральній вісі й викружці після довготривалої експлуатації (перепущений тоннаж 500 і 1000 мільйонів тонн брутто). Показано, що швидкість зношення по центральній вісі збільшується в 3 і 3,4 рази при перепущеному тоннажі 500 і 1000 мільйонів тонн, відповідно, а коефіцієнт тертя понижується в 1,4 і 1,1 рази. За характером зламу й рівню дефектности виділено та проаналізовано 3 шари: поверхневий, перехідний та основний об’єм металу. Після 500 мільйонів тонн перепущеного тоннажу пластини цементиту повністю руйнуються та формуються частинки цементиту округлої форми розмірами 10–50 нм. Після 1000 мільйонів тонн відмічено протікання початкової стадії динамічної рекристалізації. Обговорено можливі причини спостережуваних закономірностей. Відзначено, що при експлуатації рейок можливий перебіг двох конкуруючих процесів. (1) Процес розрізання частинок цементиту з наступним винесенням їх в об’єм феритних зерен або пластин (у структурі перлиту). (2) Процес розрізання, наступного розчинення частинок цементиту, переходу атомів C на дислокації (атмосфери Коттрелла), перенесення атомів C дислокаціями в об’єм зерен (чи пластин) фериту з наступним утворенням нанорозмірних частинок цементиту. Деформаційне перетворення криці спричинює збільшення скалярної та надлишкової густини дислокацій, величини кривизни-скруту кристалічної ´ратниці й амплітуди внутрішніх полів напруг. Виявлено елементи структури, здатні являтися концентраторами напруг. Виконано кількісну аналізу механізмів зміцнення рейок на різній відстани від поверхні катання по центральній вісі і по выкружці після тривалої експлуатації. Показано, що зміцнення носить багатофакторний характер і обумовлено субструктурним зміцнення, викликаним формуванням нанорозмірних фрагментів; дисперсійним зміцненням частинками карбідної фази; зміцненням, обумовленим формуванням на дислокаціях атмосфер Коттрелла і Сузуки; внутрішніми полями напруг, що формуються усередині та міжфазовими границями.
Ключові слова: структура, поверхня, рейки, експлуатація, фазовий склад, дефектна субструктура.
PACS: 61.72.Lk, 62.20.Qp, 81.40.Ef, 81.40.Np, 81.40.Pq, 81.65.Lp, 81.70.Bt
Citation: V. E. Gromov, Yu. F. Ivanov, O. A. Peregudov, K. V. Morozov, and A. P. Semin, Degradation of Structure and Properties of Metal of Rails at the Long-Term Operation, Usp. Fiz. Met., 17, No. 3: 253—296 (2016) (in Russian), doi: 10.15407/ufm.17.03.253